loading...

سیستم های تهویه مطبوع/مهتاب گستر/فن کویل

بازدید : 343
دوشنبه 7 مهر 1399 زمان : 15:37

فن کویل چیست؟

در حقیقت فن کویل(Fan Coil Unit) آخرین بخش از یک سیستم تهویه مطبوع می باشد که مستقیما در ساختمان های مسکونی، تجاری و سالنهای صنعتی به کار گرفته میشود . فن کویل یک سیستم برودتی وابسته به سایر تجهیزات تهویه مطبوع ازقبیل دستگاه بویلر و چیلر می باشد دستگاه فن کویل متشکل از یک فن دمنده که از نوع سانتریفیوژ و امتریال فلز یا پلاستیک و یک مبدل حرارتی (کویل) سرد و گرم می باشد و عمل انتقال حرارت و تهویه هوا را به صورت جابجایی اجباری انجام می دهد . به عبارتی ساده تر می توان گفت فن کویل ها متشکل از فن و دو کویل سرمایش و گرمایش می باشد که به هر کویل دو لوله متصل می شود که یکی لوله ورود آب گرم از بویلر جهت زمستان و یک لوله ورود آب سرد چیلر در تابستان و دیگری لوله مخصوص برگشت آب به موتور خانه مرکزی است فن کوئل ها می توانند هم به صورت دستی توسط سوئیچ خاموش/روشن و هم از طریق ترموستات کنترل شوند و به دلیل سادگی و انعطاف پذیری در نصب ، می توانند نسبت به دیگر سیستم های مشابه، اقتصادی و کاربردی تر باشندو البته خیلی از مطیت های دیگر که میتوان به تنوع و قیمت مناسب این دستگاه اشاره نمود.

درجریان باشید کنترل ، درجه حرارتی که توسط فن کویل به بیرون دمیده می شود توسط ترموستات، مقدار هوا توسط فن آکسیال یا سانتریفیوژ و مقدار هوای تازه به روشهای متداول انجام می‌شود. استفاده از هوای تازه نیازمند تنظیم درجه حرارت فن کویل می باشد تا دمای اتاق در صورت خاموش بودن فن کویل موجب سلب آسایش افراد حساس نگردد و فیلتر، از نوع فیلتر خشک بوده که قابل شستشو است .

امروزه فن کویل ها از نظر محل نصب در اشکال و طرح های مختلفی ساخته می شوند که عموما عبارتند از فن کویل سقفی توکار، فن کویل سقفی روکار ، فن کویل دیواری،فن کویل کاستی یک طرفه و کاستی چهار طرفه.در ادامه به توضیح چند مدل از این فن کویل ها خواهیم پرداخت.

1-فن کویل سقفی توکار : این نوع از فن کویلها یکی از انواع پرکاربرد می باشد از مزایای این مدل می توان به داشتن فیلتر قابل شستشو، تعمیر و نگهداری آسان ومهمتر از همه صدای کم وهمچنین به علت جانمایی در سقف به خوبی می توان از فضا های پرت اتاق استفاده نمود اشاره نمود .

2-فن کوئل زمینی : فن کویلهای زمینی در انواع بالازن و یا روبروزن طراحی وساخته می شود و با توجه به نوع کاربری می تواند به صورت روکار یا توکار مورد استفاده قرار بگیرد. فن کویل های زمینی معمولا با ظرفیت هوادهی 200 الی 1800 فوت مکعب در دقیقه (CFM) تولید و عرضه می شوند .

3-فن کویل کاستی : فن کوئل های کاستی نیز به واسطه نصب و اجرای آسان و همچنین پوشش همه جهات در نوع چهار طرفه آن به میزان زیادی مورد استفاده قرار می گیرند . و قیمت فن کویل کاستی تقریبا نسبت به بقیه فن کویل ها به دلایل مزایایی که داراست گرانتر می باشد .

انواع فن کویل به لحاظ نوع لوله کشی :

انوع فن کویل از نقطه نظر موقعیت لوله های کویل بر دو نوع راست و چپ تقسیم می شوند. در لوله کشی موتورخانه تا فن کویل، برای کارکرد دو فصلی (تابستانی-زمستانی) دو سیستم زیر استفاده می گردد.

1-فن کوئل وسیستم دولوله ای : (Two Pipe System)

در این سیستم از یک لوله رفت و یک لوله برگشت مشترک جهت تابستان و زمستان استفاده می شود که بیشتر در مناطقی که اختلاف دمای تابستان و زمستان کم باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

2-فن کویل و سیستم چهار لوله ای (Four Pipe System)

در سیستم چهار لوله ای از دو ردیف لوله رفت و دو ردیف لوله برگشت جدا گانه جهت سیستم تابستانی و زمستانی استفاده میشود. این سیستم بیشتر در مناطقی که نیاز به کنترل انعطاف پذیرتری از لحاظ درجه حرارت دارند استفاده می گردد.

عوامل اصلی در زمان انتخاب فن کویل مناسب :

شاید شما به هنگام خرید یک فن کویل ندانید چه عواملی در انتخاب یک فن کویل خوب موثر می باشد . ما دراین قسمت به شما کمک خواهیم کرد تا عوامل اصلی و تاثیر گذار بر عملکرد خوب فن کویلها را بشناسید و بر مبنای همین پارامترها فن کویل مناسب خود را خریداری نمایید .

1-مدل فن کویل : فن کویل با توجه به محل قرار گیری و شکل ظاهری دارای انواع مختلفی از قبیل ، فن کویل زمینی ، فن کویل سقفی ، فن کویل کاستی فن کویل دیواری ، فن کویل کانالی و... می باشد شما می توانید با توجه به نوع نیازی که دارید یکی از این مدلها را انتخاب وخرید نمایید.

2- ظرفیت هوادهی فن کویل : همان طور که قبلا هم اشاره شد فنکویل های زمین و سقفی با ظرفیتهای cfm200تا 1000 cfm تولید می شوند و فن کویل های کانالی تا ظرفیت 2400 cfm قابلیت تولید را دارند. از آنجای که فن کویل ها بصورت موتور دور متغیر طراحی و ساخته می شوند بهتر است مبنای انتخاب برای فضای مد نظر با توجه به هوادهی در دور متوسط فن انتخاب گردد . ظرفیت فن کویل ها بر اساس فوت مکعب در دقیقه نشان داده می شوند که در اصلاح به آن CFM گفته می شود.

3-شکل قرار گیری لوله ورود و خروج فن کویل : از آنجای که سیستم لوله کشی آب گرم سرد در مراحل اولیه ساخت و ساز ساختمان صورت میگیرد شما مشتریان محترم باید دقت نمایید تا در زمان سفارش فن کویل های زمینی و سقفی چپ یا راست بودن لوله ورودی به فن کویل را به فروشنده اعلام کنید تا در زمان نصب دچار اشکال نشوند.

4-ابعاد فن کویل : جدای از ظرفیت دستگاه که باید متناسب با فضای مورد نظر باشد می بایست ابعاد فن کویل انتخابی متناسب با محل قرار گیری و فضای موجود باشد این مورد بخصوص در نوع سقفی و کاستی حتما باید مد نظر قرار بگیرد تا بتوان به راحتی فن کویل را نصب کرد.

5- نوع متریال و برند قطعات استفاده شده :فن کویلها ممکن است از نوع فایبر گلاس یا فلزی باشند و همچنین الکتروموتور دارای برندهای گوناگونی هستند و ممکن است برخی قطعات وارداتی باشند.

6-قابلیت های کنترلی فن کویل : فن کویل ها بصورت دستی و یا از طریق ترموستات قابل کنترل می باشند، وجود یک سیستم کنترلی نوین در فن کویل می تواند در نحوه استفاده و انتخاب نوع آن بسیار موثر باشد .

در کذشته اکثر فن کویل ها بصورت دستی با یک کلید خاموش و رشن و کلید تغیر دور فن کنترل می شدند اما فن کویل های جدید قابلیت کنترل از طریق ریموت و ترموستات های دیجیتال را دارند و علاوه بر تنظیم دمای محیط بصورت دلخواه تا حد زیادی باعث کاهش هزینه های ناخواسته شده و از اتلاف انرژی جلوگیری کرده اند.

باتوجه به پارامترهای ذکر شده قیمت فن کویل ها متفاوت خواهد بود .چنانچه قصد خرید فن کویل را دارید با کارشناسان مهتاب گستر تماس بگیرید تا ایشان شما را کامل راهنمایی نمایند .شماره تماس 02166706377-09193645880

تعداد صفحات : 0

درباره ما
Profile Pic
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 1
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 5
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 7
  • بازدید ماه : 16
  • بازدید سال : 54
  • بازدید کلی : 1981
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی